Assalamualaikum.Do Follow Me? Back To Dashboard? Nice To Meet You.Visit Here Again =3
Status
Say, “My prayer, my offering, my life and my death are for Allah, the Lord of all the worlds.” - The Holy Quran [6:162]
Kisah Teladan Islamik
Assalamu'alaikum....Selamat datang ke blog Kisah Teladan Islamik....Peace be to you....Welcome to Kisah Teladan Islamik blog...:)

21/02/2012

Author : Unknown Time : 4:49:00 pm Total Comment : 0

Cinta Rasulullah SAW Tidak Bermusim



بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih...

Selawat ke atas baginda Rasulullah SAW & ahli keluarganya, para sahabat, para tabii tabiin, seluruh umat Islam...
Syukur Alhamdulillah atas segala nikmatNya, Redha Alhamdulillah atas segala nikmatNya.

Lahirnya sebagai yatim kematian bapa bernama Abdullah. Lahir penuh rahmat hingga Kaa'bah pun terselamat dari serangan tentera bergajah. Cukuplah burung Ababil menurut perintah Allah menunjukkan hari itu 12 Rabiul Awal Tahun Gajah ialah hari yang benar-benar terkandung penuh rahmat lagi nikmat.

Firman Allah di dalam ayat 107 Surah Al-Anbiya’ :


وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ


Dan tiadalah Kami mengutuskan engkau (wahai Muhammad) melainkan untuk menjadi rahmat bagi sekalian alam”.

Dijaga oleh hanya ibu susuan, Halimatun Saadiah. Tidak berapa lama, ibunya Siti Aminah meninggalkan si kecil itu buat selamanya. Si kecil itu dilahirkan ketika jahiliyah berada di puncaknya. Penuh berdikari meneruskan kehidupan. Sesiapa yang disayanginya pasti akan ditarik jauh darinya. Itulah tarbiyah Allah SWT padanya untuk menanamkan rasa hanya bergantung kepada Allah SWT semata, tidak bergantung dengan yang selain dariNya.

Penggembala kambing kerjayanya. Biarpun dibenci namun semua tahu bahawa dia lah insan yang digelar Al-Amin. Akhlaknya yang sungguh indah membuatkan bakal permaisuri hatinya jatuh cinta. Siti Khadijah r.a pemula langkah ke arah jannah, melamar si jejaka dengan penuh akhlak mahmudah. Hidup mereka sentiasa dalam ujianNya, namun mereka sentiasa bersyukur padaNya. Tiba waktu Tahun Kesedihan menerpa, pergilah Siti Khadijah r.a mengadap Ilahi menanti suaminya di syurga hakiki. Langkah dakwahnya semakin hebat, bermula dari pergerakan rahsia hingga kepada yang terbuka kemudian ke Hari Akhir, Islam itu masih ada.

Susuk tubuh itu juga manusia yang dijaga rapi oleh Allah SWT, tetap merasa sakit derita suka duka gembira sengsara. Hingga tiba saat ketentuan Allah SWT datang menerpa, nazaklah dirinya menanti nafas yang terakhir di kerongkongnya. Allahurabbi...ummati..ummati..ummati..itu kalimah yang masih ingin diucapnya walau tinggal beberapa ketika nyawanya di dunia. Sungguh kasihnya baginda pada kita umatnya....

Rasulullah SAW bersabda,

"Barangsiapa menghidupkan sunnahku bererti menyintaiku. Dan barangsiapa menyintaiku akan bersamaku pada hari Kiamat di Syurga.."

0 Komen:

 
This Template Was Made & Design With Love By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.