Assalamualaikum.Do Follow Me? Back To Dashboard? Nice To Meet You.Visit Here Again =3
Status
Say, “My prayer, my offering, my life and my death are for Allah, the Lord of all the worlds.” - The Holy Quran [6:162]
Kisah Teladan Islamik
Assalamu'alaikum....Selamat datang ke blog Kisah Teladan Islamik....Peace be to you....Welcome to Kisah Teladan Islamik blog...:)

24/03/2012

Author : Unknown Time : 2:22:00 pm Total Comment : 0

TAJAMNYA PANDANGAN MATA

Di ceritakan dalam sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad dan Nasa’ei bahawasanya Sahal bin Hanif bercerita pada anaknya. Satu hari Rasulallah SAW keluar daripada negeri Madinah dengan beberapa orang sahabatnya. Maka berjalanlah Rasulallah dengan diikuti oleh sahabat-sahabatnya ke suatu tempat yang ada padang air hingga sampai lah mereka ke suatu tempat yang bernama Syabulgurur. Setelah sampai pada tempat tersebut, maka Sahal bin Hanif mandi kerana dia adalah salah seorang mengikuti Rasulallah SAW. Sahal memiliki tubuh yang putih bersih lagi bagus dan manis rupanya.

Ketika dia mandi, maka seorang sahabatnya yang ikut serta dalam rombongan Nabi SAW itu yang bernama Amir bin Robi’ah memandang tubuh Sahal yang putih itu. Melihat tubuh Sahal yang putih bersih itu, lalu Amir berkata ‘belum pernah aku melihat seperti hari ini orang yang berkulit putih dan bagus seperti kulit Sahal ini’. Apabila Amir bin Robi’ah selesai bercakap demikian itu lalu Sahal bin Hanif jatuh tidak dapat berdiri lagi. Orang-orang yang menyaksikan Sahal terjatuh itu segera pergi untuk melaporkam kejadian tersebut pada baginda Rasulallah SAW, mendengar berita itu Nabi bertanya pada mereka. Adakah di antara kamu yang memandng Sahal dengan pandangan dengan yang dapat memberikan kemudaratan padanya?, jawab para sahabat, benar ya Rasulallah iaitu Amir bin Robi’ah yang memandang Sahal dengan pandangan yang memudaratkan.

Kemudian beginda Rasulallah memangil Amir bin Roi’ah dan memarahinya. Seraya bersabda, ‘mengapakah kamu membunuh saudara mu sendiri sesama islam? ‘kenapa pula kamu tegur semasa melihat tubuhnya ketika dia mandi? ‘kamu katakan putih, kamu katakan pula elok dan lain-lain lagi?.. Ingatlah lain kali jika melihat sesuatu yang indah hingga kamu berkenan dan suka padanya maka janganlah kata seperti itu tetapi ucapkan lah semoga Allah memberikan keberkahan padanya. Setelah itu baginda Rasulallah SAW bersabda pada Amir. ‘Hai Amir oleh kerana Sahal mendapat mudarat pada engkau maka mandilah kamu. Mendapat perintah baginda Rasulallah, lalu Amir segra pergi mandi kemudian sembutlah yang lain dengan membawa satu bekas air lalu membasuh mukanya dua tangannya, dua sikunya, dua lututnya, hujung dua kakinya dan bawah rusuk pinggangnya kemudian di suruh hirup beberapa kali. Setelah itu di jirus air yang di dalamnya satu bekas tadi dan atas kepalanya hingga merata ke belakangnya. Selepas itu bekas air tersebut di cengkelupkan. Bila selesai Amir melakukan hal yang demekian itu lalu Sahal bin Hanif dapat bangkit dan dapat berjalan sebagaimana mulanya dan hilang lah penyakit yang mengenai dirinya akibat dari pandangan Amir tadi.

Demikian tadi kisah sejarah islam memaparkan kisah Tajamnya Pandangan Mata. Mata adalah salah satu pancaindera yang di anugerahkan Allah dan sangat besar manfa’atnya bagi kita manusia dan juga makhluk-makhluk yang lain. Tapi hendaklah mata itu gunakan pada tempat yang di tuntut oleh syarak apabila mata kita tidak di manfa’atkan dengan semestinya, maka itu akan menimbulkan dengan hal-hal yang tidak baik sepert sifat iri, rasa dengki, cemburu dan lainnya. Demikian juga mata akan mendapat akibat buruk terhadap orang-orang lain apabila kita gunakan mata dengan pandangan yang buruk. Oleh itu, gunakan lah pancaindera kita dengan sebaik-baiknya.

0 Komen:

 
This Template Was Made & Design With Love By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.