Assalamualaikum.Do Follow Me? Back To Dashboard? Nice To Meet You.Visit Here Again =3
Status
Say, “My prayer, my offering, my life and my death are for Allah, the Lord of all the worlds.” - The Holy Quran [6:162]
Kisah Teladan Islamik
Assalamu'alaikum....Selamat datang ke blog Kisah Teladan Islamik....Peace be to you....Welcome to Kisah Teladan Islamik blog...:)

02/01/2014

Author : Cahaya Kebaikan Time : 5:12:00 pm Total Comment : 4

Kelebihan mandi sebelum subuh..

Haa,,hari ini InsyaAllah, Saya nak berkongsi sedikit ilmu yang baru sahaja yang saya dapat
daripada sumber Tanyalah Ustaz TV9 mengenai kelebihan mandi awal sebelum subuh..

Salah satu kelebihannya ialah dapat mengurangkan kolestrol dalam badan kita...
Haa..macam mane kawan-kawan? Nak tak mengurangkan kolestrol dalam badan terutama
kepada yang nak sangat kurus tu? Hehe..

Tapi Okay ape..lepas mandi awal kita buat selalulah Solat Tahajjud..
Takyahlah Gune2 pil untuk kurus..sebab Agama Islam pun Dah bagi cara yang terbaik 
untuk umatnya..Bukan sahaja dapat kurangkan kolestrol dalam badan je tapi dapat juga
kita bangun malam untuk berbuat ibadat kepada Allah Azza Wajalla..

Dahla waktu 1/3 malam tu Allah sangat dekat dengan hamba-hambaNya..
Tapi gitulah..Kita lebih sayangkan tidur..(Bukanlah Semua macam Tu Tapi 
Saya tujukan pada saya..:c) 

Kat bawah ni ade satu artikel yang saya dapat dari sebuah blog..
Thanks so much! Jazakallahu Khoir..Semoga Ia bermanfaat untuk semua..InsyaAllah..

Menurut kajian sains, kandungan gas ozon pada waktu pagi lebih tinggi dari waktu lain. oleh itu, gas ozon ini juga amat penting untuk tubuh badan anda. jika anda mandi sebelum waktu subuh, ia bukan sahaja membersihkan malah memberikan kesegaran dan manfaat untuk tubuh badan anda. antara manfaatnya ialah :
1. Kulit lebih lembut dan haluspada waktu pagi selalunya anda akan memasang “water heater” untuk mendapatkan air yang hangat dan menghilangkan kesejukan. selepas ini, jika anda memiliki lingkaran hitam di bawah mata, mandi menggunakan air sejuk dapat mengurangkan kegelapan pada bawah mata. begitu juga dengan kuku, ia akan menjadi lebih sihat, kuat dan tidak mudah retak. kulit pula menjadi lebih lembut dan halus.
2. Melancarkan peredaran darah
  jika peredaran darah anda lancar maka tubuh badan   anda akan menjadi lebih sihat dan bertenaga. malah   anda juga boleh melakukan aktiviti seharian tanpa
rasa letih. 
3. Meningkatkan kesuburan 
kesihatan tubuh badan manusia akan mendapat reaksi yang positif apabila anda mandi pada waktu pagi. ia dapat meningkatkan hormon testosteron pada lelaki dan hormon estrogen untuk wanita.
4. Mengurangkan risiko darah tinggi
untuk anda yang memiliki penyakit darah tinggi, mungkin ini merupakan salah satu cara untuk anda mengurangkan penyakit anda. Insya ALLAH, dengan izin ALLAH, jika ia diamalkan selalu, penyakit anda akan pulih.
5. Mengurangkan tekanan serta tenang
air yang sejuk akan melancarkan kembali peredaran darah setelah lama berbaring. buat anda yang mengalami depresi, inilah cara yang terbaik utk anda menghilangkannya. oleh itu, ubahlah tabiat kpd mandi pagi sebelum subuh.
6. Meningkatkan sel darah putih
mandi dengan air sejuk, ia akan meningkatkan sel darah putih di dalam tubuh badan. apabila sel darah putih banyak, maka daya tahan penyakit dan tubuh badan boleh melawan virus. oleh itu, anda tidak mudah untuk dijangkiti dengan sebarang penyakit…
p/s: Silakanlah utk share sekiranya anda rasa manafaatnya berkongsi ilmu kebaikan…insyaallah…
Nanti dulu!Admin Minta maaflah kalau ada kata-kata yang mengguris hati kalian yang membaca (Ade ke yang bace?) post-post dalam blog ni..Aasiif (Maaf) ye! Saya manusia yang sentiasa lalai..Tolong ehh! Satu lagi, admin mintak sangat kalau ade salah atau kesilapan yang ada admin share ni tak sohih atau tiada bukti yang kukuh ke, tolong beritahu ye!
Semoga Allah menegur admin dengan cara yang terbaik..InsyaAllah! Jazakumullahu khoir..:D

4 Komen:

kedaivitaminfatimah said...

perkongsian yang menarik.

Nur Hasnah said...

Syukran...:)

Dr Mohd Izani Othman said...

Salam. Kolesterol bukan penyebab kegemukan tetapi lemak. Kurus tak semestinya rendah kolesterol, gemuk tak semestinya tinggi kolesterol.

Dr Mohd Izani Othman said...

Salam. Kolesterol bukan penyebab kegemukan tetapi lemak. Kurus tak semestinya rendah kolesterol, gemuk tak semestinya tinggi kolesterol.

 
This Template Was Made & Design With Love By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.