Assalamualaikum.Do Follow Me? Back To Dashboard? Nice To Meet You.Visit Here Again =3
Status
Say, “My prayer, my offering, my life and my death are for Allah, the Lord of all the worlds.” - The Holy Quran [6:162]
Kisah Teladan Islamik
Assalamu'alaikum....Selamat datang ke blog Kisah Teladan Islamik....Peace be to you....Welcome to Kisah Teladan Islamik blog...:)

20/03/2014

Author : Cahaya Kebaikan Time : 8:00:00 am Total Comment : 0

Nikmat

Rahmat Allah di dunia ini ada 1%, manakala di akhirat ada 99% lagi. Tapi entah berapa ramai yang suka mengejar 1% rahmat Allah itu di dunia, dan tidak mahu mengejar rahmat Allah yang 99% lagi itu di akhirat. Entah berapa ramai yang suka mengejar perkara-perkara yang harus, tapi meninggalkan yang wajib. Iaitu kita salahguna 1% nikmat Allah itu untuk mencari duniawi, bukan mencari akhirat yang kekal abadi...

Kesimpulannya, kenapa kita suka mengejar yang sedikit, berbanding berusaha untuk mengejar yang banyak? Yang sedikit di dunia ini pun kita dah rasa banyak, tapi hakikatnya yang sedikit itulah yang melalaikan ramai manusia. Kerana mengejar yang harus, ramai yang memasang angan-angan, lupa nak solat kerana sibuk bekerja, lupa nak bersedekah atau berzakat kerana sibuk mengumpul harta, lupa pergi Haji tapi bila pergi London, Korea dan lain2 tak lupa pula. Padahal nikmat yang dirasakan banyak itu sedikit. 

1% nikmat Allah di dunia ini mestilah disyukuri, iaitu dengan menggunakan nikmat tenaga, udara, penglihatan, pendengaran, dan sebagainya itu untuk beramal/beribadah kepada Allah semata-mata. Setiap pekerjaan kita itu boleh dijadikan ibadah. Amalan yang harus bila diniatkan untuk beribadah, dapat pahala. Cari rezeki dengan bekerja itu harus, tapi niat mencari rezeki untuk menampung keperluan anak-bini atau keluarga itu kan jihad; dapat jugak pahala. Berjalan-jalan pergi ke majlis ilmu atau ke rumah saudara-mara untuk mengeratkan silaturrahim itu kan berpahala berbanding pergi stadium konsert lagha yang langsung takde faedahnya... Berpakaian seperti t-shirt, seluar jeans dan lain-lain tu kan harus, tapi niat untuk menutup aurat yang wajib kan berpahala, ditambah lagi berpakaian sunnah, dapat lagi pahala sunnah kerana sentiasa berpakaian sunnah dan dirahmati Allah..

Minimumkan yang harus, utamakan yang wajib dan sunnah.. Tinggalkan yang haram, kurangkan yang makruh tanzih.. 

Inilah yang perlu kita buat sebelum mati. Tingkatkan amalan, pendekkan angan-angan. Jangan dipanjangkan angan-angan, iaitu dengan suka bertangguh-tangguh taubat, sebab kita tak tahu bila kita akan mati. Asyik-asyik tangguh, asyik-asyik tangguh, seolah-olah kita akan hidup 1000 tahun lagi. Tau-tau mati, menyesal kemudian pun tidak berguna lagi...

Semoga kita dapat 99% rahmat Allah di akhirat nanti.
Aamiin... 


0 Komen:

 
This Template Was Made & Design With Love By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.