Assalamualaikum.Do Follow Me? Back To Dashboard? Nice To Meet You.Visit Here Again =3
Status
Say, “My prayer, my offering, my life and my death are for Allah, the Lord of all the worlds.” - The Holy Quran [6:162]
Kisah Teladan Islamik
Assalamu'alaikum....Selamat datang ke blog Kisah Teladan Islamik....Peace be to you....Welcome to Kisah Teladan Islamik blog...:)

18/03/2014

Author : Cahaya Kebaikan Time : 6:36:00 pm Total Comment : 0

Taubat




Jangan tangguh taubat...~
Menangguh-nangguhkan taubat adalah tanda panjang angan-angan. 

Orang yang panjang angan-angan ni rasa dia akan masuk syurga tapi tak beramal, sebaliknya masih berbuat maksiat. 

Atau dia fikir dia takkan masuk neraka kerana dia mengharapkan rahmat Allah tetapi amalan-amalannya adalah penderhakaan kepada Allah. Camne tuh?

Yang lebih teruk, dia rasa dia mati lama lagi. Mentang-mentang dia masih muda, jadi dia rasa dia akan mati bila dah tua.. Padahal mati tidak kira masa, keadaan atau tempat. Jadi, masa mudanya adalah ENJOY buat apa saja, beramal ni hanya untuk orang tua-tua. 

Sepatutnya masa muda-muda inilah kita perlu cergas beramal soleh, supaya kite boleh rileks dimasa tua nanti. Sebab bila dah tua, dah memang tak larat nak beramal kuat-kuat, maka kita pun dapatlah berehat dengan tenang pada masa itu. Sebab kita dah beramal banyak-banyak semasa muda... So bila dah tua dan tak larat, fokus kepada yang wajib-wajib je. Sebab itu je yang terlarat...

Tapi orang muda yang enjoy dimasa mudanya, dan mengharapkan bila dah tua baru nak beramal soleh, bila dah tiba masanya dia menjadi seorang yang tua, pasti dia akan menyesal kerana tak beramal kuat-kuat semasa muda dahulu. Sebab? Bila dah tua, tak larat dah nak beramal kuat-kuat. Nak pergi masjid pun tak larat dah. Nak puasa pun rasa macam tak makan setahun. Nak pergi haji pun tak larat dah. Pinggang asyik sakit-sakit, nak solat 5 waktu pun susah, apatah lagi nak buat solat-solat sunat. Kenapa? Sebab takde perancangan awal daripada muda..

Mati, adalah suatu perkara yang pasti akan berlaku kepada setiap makhluk. Malah di akhirat nanti, 'mati' pun akan 'mati'. Jadi kita dah tahu kita akan mati, tapi berapa ramai yang lebih takut mati berbanding takut tak cukup persediaan sebelum mati. Bila rasa amalan tak cukup, maka dia tambah amal... Kalau mati, matilah. Sekurangnya mati dalam keadaan berbekal amal soleh. Bukan mati dalam keadaan fakir; takde amalan apa-apa tapi dosa je yang banyak...

Wallahualam..

-Lukisan Dakwah Islam

0 Komen:

 
This Template Was Made & Design With Love By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.