Assalamualaikum.Do Follow Me? Back To Dashboard? Nice To Meet You.Visit Here Again =3
Status
Say, “My prayer, my offering, my life and my death are for Allah, the Lord of all the worlds.” - The Holy Quran [6:162]
Kisah Teladan Islamik
Assalamu'alaikum....Selamat datang ke blog Kisah Teladan Islamik....Peace be to you....Welcome to Kisah Teladan Islamik blog...:)

18/05/2012

Author : Unknown Time : 5:17:00 pm Total Comment : 0

QUBBATUS SAKHRAH



Qubbat As-Sakhrah atau “ Dome of the Rock” atau lebih dikenali sebagai Masjid Kubah Kuning ialah antara seni binaan islam yang tercantik di dunia. Didalamnya terdapat sebuah batu besar yang dikatakan tempat berdirinya Rasulullah semasa hendak naik ke langit di dalam peristiwa Israk dan Mikraj.Masjid Qubbatus As Sakhrah yang terletak di sudut paling selatan kawasan Haram Asy-Syarif ini telah dibina oleh Amirul Mukminin Khalifah Umar bin AlKhattab pada tahun 15Hijrah bersamaan 636 Masehi.

Pembesaran Masjid Qubbatus Sakhrah 
Antara tahun 69 Hijrah hingga tahun 72 Hijrah Khalifah Malik bin Marwan dari Kerajaan Islam Bani Umayyah telah membina dan membesarkan masjid ini. Kemudian masjid ini yang pada awalnya dikenali sebagai Masjid Umar telah ditukarkan namanya kepada "Dome of The Rock" atau Masjid Qubbatus Sakhrah dan nama ini kekal diguna pakai sehinggalah ke hari ini .Sesungguhnya Masjid Qubbat As-Sakhrah dan kawasan sekitarnya merupakan kawasan tanah suci.kerana ianya termasuk di dalam kawasan Haram Al Sharif . Keistimewaan Masjid Qubbat As-Sakhrah telah menjadikan bangunan ini sebagai simbol utama bagi Kota Suci Baitulmuqaddis.



Wallahualam....

0 Komen:

 
This Template Was Made & Design With Love By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.