Assalamualaikum.Do Follow Me? Back To Dashboard? Nice To Meet You.Visit Here Again =3
Status
Say, “My prayer, my offering, my life and my death are for Allah, the Lord of all the worlds.” - The Holy Quran [6:162]
Kisah Teladan Islamik
Assalamu'alaikum....Selamat datang ke blog Kisah Teladan Islamik....Peace be to you....Welcome to Kisah Teladan Islamik blog...:)

09/04/2012

Author : Unknown Time : 5:00:00 pm Total Comment : 0

Bani Israel ingkari nikmat Ilahi dilaknat jadi monyet, khinzir


KEHIDUPAN di padang pasir yang kering kontang menyebabkan sumber makanan berkurangan dan keadaan itu membangkitkan kemarahan bani Israel yang mula menyalahkan Nabi Musa sertaHarun yang mengajak mereka keluar dari Mesir.

Mereka sudah mula nampak kematian. Di padang pasir yang tandus itu mereka bagaikan hilang kepercayaan kepada Maha Kuasa yang berupaya menurunkan makanan kepada hamba-Nya.

Allah memberitahu Nabi Musa bahawa Ia mendengar segala rintihan bani Israel. Pada petangnya, angin bertiup membawa bersama burung salwa sehingga menutupi bumi yang kering kontang itu. Burung itu ditangkap dan dimasak oleh bani Israel.

Keesokan paginya, turun pula manna, tepung berwarna putih bagaikan tepung gandum atau jagung. Rasanya menyerupai tepung apabila dicampur dengan madu. Manna turun bagai embun pagi dan perlu dipungut segera sebelum cair terkena sinaran matahari.

Nabi Musa memberitahu kaumnya bahawa itulah tepung untuk membuat roti yang Allah turunkan kepada mereka. Setiap orang hanya dibenar mengambil kira-kira satu umir atau 8.5 liter setiap hari.

Manna dan salwa diturunkan Allah kepada bani Israel setiap hari kecuali Sabtu. Mereka harus mengumpul makanan itu pada Jumaat untuk kegunaan Sabtu kerana Allah menurunkannya sekali ganda pada Jumaat.

Ada juga yang mengumpulnya pada hari lain, namun pada hari berikutnya ia rosak dan berulat. Bagaimanapun makanan yang mereka kumpul pada Jumaat tidak rosak dan boleh digunakan keesokan hari.

Begitulah nikmat yang Allah turunkan kepada bani Israel. Pada cuaca yang panas Allah menaungi mereka dengan awan dan ketika ketiadaan makanan Allah turunkan manna serta salwa. Namun, mereka tetap tidak mensyukuri nikmat Allah.

Allah memerintah bani Israel menghormati Sabtu kerana hari itu kelepasan untuk mengabdikan diri kepada Allah dan beribadah. Wasiat keempat daripada 10 wasiat Nabi Musa kepada umatnya melarang mereka bekerja pada Sabtu.

Mereka menangkap ikan sepanjang minggu kecuali Sabtu, namun mencukupi untuk menyara mereka seminggu. Allah menguji keimanan bani Israel pada Sabtu apabila banyak ikan timbul dan bermain di permukaan air.

Sekumpulan daripada mereka menjadi tamak dan mencari helah lalu mengepung ikan itu pada Sabtu dan menangkapnya pada hari berikut. Pada mereka, larangan Allah ialah menangkap ikan dan mereka hanya mengepung tetapi tidak menangkapnya.

Nasihat dan teguran ahli agama mereka abaikan lalu Allah menukar mereka kepada monyet dan khinzir. Selepas beberapa hari tidak kelihatan, rakan menjengok mereka di rumah dan terperanjat melihat apa yang berlaku. Monyet dan khinzir itu mati akhirnya.

0 Komen:

 
This Template Was Made & Design With Love By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.