Assalamualaikum.Do Follow Me? Back To Dashboard? Nice To Meet You.Visit Here Again =3
Status
Say, “My prayer, my offering, my life and my death are for Allah, the Lord of all the worlds.” - The Holy Quran [6:162]
Kisah Teladan Islamik
Assalamu'alaikum....Selamat datang ke blog Kisah Teladan Islamik....Peace be to you....Welcome to Kisah Teladan Islamik blog...:)

03/04/2012

Author : Unknown Time : 7:03:00 pm Total Comment : 0

Sirah Dan Sejarah Nabi Nuh a.s



Nabi Nuh a.s merupakan keturunan Nabi Adam a.s yang ke-10. Beliau diutuskan Allah S.W.T sebagai Rasul untuk menyampaikan ajaran-ajaran-Nya kepada penduduk negeri Armenia.
Nabi Nuh a.s menyeru kaumnya hampir beratus tahun lamanya, beliau melarang mereka menyembah berhala dan memberi petunjuk kepada mereka untuk menyembah Allah S.W.T, tetapi hanya segelintir manusia sahaja yang mengikutnya. Orang-orang yang yang tidak mahu mengikutnya itu sentiasa mengejeknya dengan kata-kata yang keji.
Setelah terjadi perdebatan dia antara Nabi Nuh a.s dengan kaumnya, mereka menentang agar Nabi Nuh a.s mendatangkan seksaan keatas diri mereka. Mereka tetap tidak mempercayai kata-kata yang disampaikan oleh Nabi Nuh a.s. Nabi Nuh a.s juga telah menyampaikan kepada mereka bahawa sekiranya mereka tidak mahu beriman kepada Allah S.W.T nescaya akan menerima azab seksaan daripadaNya tetapi mereka sedikit pun tidak menghiraukannya, malah menentang.
Setelah menerima perintah dari Allah S.W.T untuk membina kapal Nabi Nuh a.s mengumpul para pengikutnya. Tenteranya mula mengumpulkan bahan binaan dan mula membina kapal itu di kawasan yang jauh dari bandar supaya mereka semua boleh berkerja dengan tenang tanpa sebarang gangguan. Walaupun yang demikian Nabi Nuh a.s tidak luput dari ejekan serta cemuhan daripada segilintir kaumnya yang ingkar itu. Setelah selesai tugasan pembinaan kapal yang merupakan pengangkutan laut yang pertama di dunia, Nabi Nuh a.s menerima wahyu dari Allah S.W.T tentang persediaan mereka untuk berangkat maka banjir besar yang paling dahsyat melanda bumi. Seluruh kota dan desa ditengelami oleh air sehingga ke puncak bukit-bukau. Tiada tempat berlindung kecuali kapal Nabi Nuh a.s yang telah dinaiki para penumpang mukmin dan pasangan makhluk yang diselamatkan oleh Nabi Nuh a.s atas perintah Allah S.W.T. Maka binasalah seluruh kaum Nabi Nuh a.s yang ingkar itu termasuk putera sulungnya “Kan‟aan”.
Nabi Nuh a.s diutus Allah S.W.T kepada umatnya dan tinggal bersama mereka selama 950 tahun. Beliau merupakan seorang Nabi yang sering menangis memikirkan penderhakaan kaumnya terhadap Allah S.W.T. Bertahun lamanya beliau mengajak dan menyeru dakwahnya kepada kaumnya namun hanya segelintir daripada mereka beriman kepada Allah S.W.T. Begitulah Riwayat hidup Nabi Nuh a.s dengan iringan keyakinan.

0 Komen:

 
This Template Was Made & Design With Love By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.